vat w transporcie - na co uważać?

VAT w transporcie – na co uważać?

Nie zaskoczę Cię pisząc, że transport – jak i (prawie) wszystko inne – objęty jest podatkiem VAT. Czasem jednak ciężko określić… jakim, a szczególnie kłopotliwy w tej kwestii zdaje się być transport międzynarodowy. Co do zasady – transport drogowy objęty jest podatkiem w wysokości 23% i 8%, jednak w pewnych sytuacjach może on wynosić 0%.

Wyróżniamy transport osób i transport towarów. Transport pasażerski jest objęty 8% stawką podatku VAT. Jednak, jeżeli przewoźnik wykonuje transport POZA granice Polski, jego obowiązkiem staje się opłacenie podatku VAT w każdym kraju UE, przez który przejedzie (bez względu na to, czy nabywca jest czynnym podatnikiem VAT, czy też nie). Jeżeli zaś chodzi o 0% podatku w usługach transportu międzynarodowego – stawka ta nie dotyczy przewozu osób drogą lądową (ale np. transport morski już obejmuje).

Jeżeli chodzi o transport towarów – z reguły jest on opodatkowany 23% stawką VAT, lecz ważne jest przy tym, aby określić status usługobiorcy:

• przy transporcie towaru na rzecz podatnika miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik-usługobiorca posiada własną działalność gospodarczą (art. 28b ust.1)
  • przy transporcie towaru na rzecz niepodatnika miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym odbywa się transport – z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust.2) – uwaga na wyjątek przy unijnym transporcie towarów.

Jeśli w grę wchodzi usługa międzynarodowego transportu towarów – wówczas obowiązuje stawka VAT 0% (art. 83 ust.1 pkt 23). UWAGA: usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce, jeżeli wykonywana jest w CAŁOŚCI poza jej terytorium!