Z dniem 01.01.2020 r. wchodzą w życie zmiany odnośnie płatności za zobowiązania podatkowe. Od tej daty, wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku od towarów i usług (VAT) oraz niepodatkowych należności budżetowych, będą dokonywane na indywidualne rachunki podatkowe.Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w stosunku do płatności za składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak uzyskać indywidualny rachunek?
Każdy przedsiębiorca może w prosty sposób wygenerować swój indywidualny rachunek podatkowy.Wystarczy tylko podać swój NIP lub PESEL.Poniżej zamieszczamy link, pod którym możliwe jest uzyskanie takiego rachunku.
https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego
Co zawiera taki rachunek?
Indywidualny rachunek podatkowy będzie składał się z 26 znaków, czyli tyle samo co w przypadku zwykłego rachunku bankowego. Będzie on zawierał m.in.:
- suma kontrolną;
- numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku;
- identyfikator podatkowy, czyli numer NIP lub PESEL w zależności, który z nich został użyty do generacji rachunku bankowego.
Dlaczego taka zmiana?
Wprowadzenie indywidualnych rachunków podatkowych ma na celu usprawnienie rozliczeń z Urzędami Skarbowymi. Do tej pory każdy z Urzędów Skarbowych posiadał oddzielne rachunki bankowe dla poszczególnych podatków, na które dokonywali płatności wszyscy podatnicy. Takie rozwiązanie musiało więc powodować trudności z indentyfikacją przelewów pochodzących od różnych podatników. Również zmiany siedziby przedsiębiorstw połączone ze zmianą właściwości urzędu skarbowego wiązały się z koniecznością płacenia podatków na nowy rachunek bankowy. Dochodziło więc często do omyłkowych przelewów wynikających z przyzwyczajenia podatników do dokonywania przelewów na rachunek bankowy poprzedniego Urzędu Skarbowego.Indywidualny rachunek podatkowy nie ulegnie zmianie nawet w przypadku przeprowadzki, czy zmiany siedziby firmy.
Dotychczasowe rachunki bankowe urzędów skarbowych będą aktywne do 31.12.2019 r.